Powered By Blogger

maandag 15 juni 2009

Tekstkalender: Maandag 14 juni 2009 – Meditatie – Genesis 39:12

En zij greep hem bij zijn kleed, zeggende: Lig bij mij! En hij liet zijn kleed in haar hand, en vluchtte, en ging uit naar buiten.

Dat de huisvrouw van Potifar haar ogen op Jozef wierp; en zij zei: ‘lig bij mij’! Haar Jozef weigerde het, en zei tot de huisvrouw:  ‘Zie, mijn heer heeft geen kennis met mij, wat er in het huis is; en al wat hij heeft, dat heeft hij in mijn hand gegeven. Niemand is groter in dit huis dan ik, en hij heeft voor mij niets onthouden, dan u, daarin dat gij zijn huisvrouw zijt; hoe zou ik dan dit een zo groot kwaad doen, en zondigen tegen God!

En het geschiedde, als zij Jozef dag op dag aansprak, en hij naar haar niet hoorde, om bij haar te liggen, en bij haar te zijn; Zo gebeurde het op zulk een dag, dat hij in het huis kwam, om zijn werk te doen; en niemand van de lieden des huizes was daar binnenshuis. En zij greep hem bij zijn kleed, zeggende: Lig bij mij! En hij liet zijn kleed in haar hand, en vluchtte, en ging uit naar buiten. En het geschiedde, als zij zag, dat hij zijn kleed in haar hand gelaten had, en naar buiten gevlucht was(Genesis 39: 7-13; zo dicht mogelijk bij de vertaling gebleven een aantal dingetjes aangepast).

We weten hoe het afliep Jozef komt dan in de gevangenis terecht omdat hij iets niet wilde doen dat moest van de huisvrouw.

Dit heeft ook ons iets te zeggen namelijk het volgende: ‘In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen(Joh. 16:33)’. Dat is eigenlijk waarom het gaat, niet omdat Potifars vrouw tegen Jozef zei van (in deze tijd gezegd) kruip bij me in bed. Maar dat Jozef trouw blijft aan de zijn baas, en ook zijn allerhoogste Meester! Wij zullen ook voorverleidingen komen te staan, kunnen wij ze aan? Kan jij de verleiding weerstaan?

Bid vurig daarom!

---------------------------------------------------------------------------------

© Arie van der Plas, maandag 14 juni 2009, thebiblestories.blogspot.com

1 opmerking: