Powered By Blogger

zaterdag 6 juni 2009

Doe en puzzel: Ingezonden antwoorden

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier van de eerste vraag plaatste, ik werd terecht gewezen dat ik deze nog nooit had geplaatst, zonde van alle moeite! Daarom plaats ik ze vandaag!

Vraag: Waarom de zonde in Adam deelachtig?

  • Rineke:

Hierover wordt in het doopsformulier ook gesproken. Het wijst heen naar de erfzonde.

Het wil zeggen dat iedereen in zonde is geboren. Iedereen erft de zondige natuur van de ouders.

Deze zonde is ontstaan bij Adam (en eva) in het paradijs. Met erfzonde bedoelen we in ieder geval niet een specifieke zonde die je van je ouders erft.

Het offer van de Heere Jezus was voor de erfzonde en al onze andere zonden.

Over de erfzonde kun je ook lezen in antwoord zeven van de HC en in de dordtse leerregels:

Zodanig als nu de mens geweest is na den val, zodanige kinderen heeft hij ook voortgebracht, namelijk hij, verdorven zijnde, verdorvene; alzo dat de verdorvenheid, naar Gods rechtvaardig oordeel, van Adam op al zijn nakomelingen (uitgenomen alleen Christus) gekomen is, niet door navolging, gelijk eertijds de Pelagianen gedreven hebben, maar door voortplanting der verdorven natuur.

Ook in de volgende twee bijbelteksten is over de erfzonde te lezen:

Rom 5:12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

Ps. 51:5 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.

Afbeelding2

Doordat Adam (als eerste mens) in het Paradijs van de verboden vrucht at en daarmee God niet gehoorzaam was, zijn wij, als zijn erfgenamen, eigenlijk ook bevlekt met die zonde en daarmee in Adam deelachtig!

---------------------------------------------------------------------------------

  • Fianne:

Doordat Adam gezondigd heeft in het paradijs, is de erfzonde gekomen over alle mensen, zelfs de kleine kinderen. Het houdt in dat je helemaal verdorven bent. Het zou recht zijn als God ons allemaal verloren liet gaan, maar Hij is zo genadig dat Hij onze zonde wil vergeven om Christus wil.

Afbeelding1

Door Adam is de zonde in de wereld gekomen en omdat wij van Adam afstammen zijn wij medeschuldig.

'Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben' (Rom. 5:12).

---------------------------------------------------------------------------------

Dat waren alle antwoorden! Inzenders mijn excuses voor het lange wachten!  Hier alsnog de antwoorden voor de volgende keer wil ik de volgende vraag: “Wat doet nu de Heilige Geest”?

Mail het antwoord naar thebiblestories@gmail.com graag voor: 14 juni 2009!

Alvast bedankt voor het mee doen!

2 opmerkingen: