Powered By Blogger

zaterdag 15 augustus 2009

Biblepedia - Abortus

Wat is abortus?

Bij een abortusingreep wordt de zwangerschap weggehaald. Als je nog maar een paar weken zwanger bent wordt dat gedaan d.m.v. een zuigcurettage. Het baarmoederslijmvlies met het daarin genestelde vruchtzakje wordt door een buisje dat met een slang aan een pomp is verbonden, weggezogen. Je zwangerschap is dan definitief afgebroken. Ben je niet verder zwanger dan 7 weken, gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie, dan kun je ook kiezen voor de abortuspil. Met behulp van twee verschillende soorten tabletten wordt dan een soort miskraam opgewekt. Als je zwangerschap verder gevorderd is dan 12 weken, wordt de ingreep ingewikkelder. Als je tot abortus besluit, is het dus verstandig zo vlug mogelijk te komen.(1)

Hoe kan je zwanger worden?

Het is een vraag waarop natuurlijk de meeste een antwoord op weten. Toch vond ik het persoonlijk erg belangrijk om dit er ook bij te halen. Er moet een bevruchting komen. Hoe? Door middel van geslachtsgemeenschap, tussen een man en vrouw. Wat ik hier niet bij betrek is een verkrachting, omdat ik dit aan het eind nog wil behandelen.

Dus we hebben het hier over een natuurlijke bevruchting. Je bent er met je verstand bij je weet wat je doet, je hebt immers niet gedwongen een gemeenschap.

Oftewel je wordt zwanger als je gemeenschap hebt met een jongen.

Schande, schuld, hoe moet het, reden voor abortus?

Het woordje schande. Ja, het zal worden gezien dat je zwanger bent. De mensen zullen het te weten komen dat je voor dat je getrouwd was gemeenschap hebt gehad met een jongen. Wat nu? Daarom dan maar abortus? Om de schande die je zult moeten dragen?

Schuld, vaak gaan het jongen en meisje uit elkaar. Dus de meid blijft er alleen achter met het kindje, zodra ze weet dat zwanger is. En dan het woordje: “schuld” zal veel te weeg brengen. Je leeft immers met een Bijbels principe achter je. En volgens het zesde gebod mag je niet dood slaan. En ook niet het ongeboren leven!

En natuurlijk ik schrijf dit bericht wel zo, maar heb ik er zelf mee te maken? Nee, maar toch, het is goed om er over na te denken. En vaak als je er zelf meetemaken krijgt, denk je weer heel anders toch wil ik een paar dingen meegeven.

Hoe moet alles? Zal God je niet willen helpen? Immers in Psalm 68 vers 12 staat: “Hij kan en wil en zal in nood(wij mogen toch ook dit zien als een nood) zelfs bij het naderen van de dood volkomen uitkomst geven”. Je kan hier toch ook voor pleiten bij God?

En zijn dan die oorzaken een reden voor abortus? “Laat God je sterkte wezen, ga tot de middelaar”!

Aan de andere kant

Stop, ik vergeet er bijna één. Je hebt ook een zwangerschap die door een verkrachting komt. En dan denk ik. Het is vreselijk moeilijk. Hoe wil je zelf er tegen aan kijken? Er is een man geweest die jou heeft verkracht… ik vindt het erg moeilijk, hier zijn uitzonderingen op mogelijk en hier doe ik geen uitspraken over.

Samengevat

  • Bij abortus word de zwangerschap verwijderd
  • Zwangerschap komt door middel van een bevruchting tussen man & vrouw
  • Welke reden je ook heb, vraag God of Hij er Zijn licht over wil geven

© Arie van der Plas

---------------------------------------------------------------------------------

Bronvermelding

(1) http://www.ngva.net/vragen.html#wat%20_is_abortus

---------------------------------------------------------------------------------

Volgende keer

Ik weet niet wanneer de volgende keer is, maar ik wil dan bekering gaan behandelen! Heel lastig onderwerp natuurlijk, en dus wil ik me er echt heel goed in gaan verdiepen!

5 opmerkingen:

  1. interessant en mooi geschreven stuk...

    maar ik mis eigenlijk iets...want je schrijft over een abortus die gedaan word vóór het huwelijk, maar het kan ook ín het huwelijk gedaan worden...als mensen al getrouwd zijn en ze komen er (bijv.) achter dat het kindje gehandicapt is, dan wordt er soms ook een abortus gedaan! toch?

    Verder is het inderdaad zo, dat de Heere altijd wil helpen...in alles, alle noden, alle zorgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt inderdaad gelijk, maar het is ook al eerder gebleken dat artsen zeide het kind wordt gehandicapt, en toen was het niet gehandicapt! Daarom kan je daar helemaal tegen zijn! Maar ook hierin wat jij zegt! Hij wil helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, maar ik bedoelde dat er dan ook (als de artsen zeiden dat het kind gehandicapt was) vaak abortus gedaan word en dat ze dus niet weten hoe het kindje zou zijn als het geboren werd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooi en goed uitgelegd! je zou er maar mee te maken krijgen, heel erg moeilijk lijkt me dat!

    en ik ben benieuwd naar de volgende keer..!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een erg leerzaam/interessant stukje!

    BeantwoordenVerwijderen