Powered By Blogger

dinsdag 1 september 2009

Stof tot overdenking: Meditatie 2 Timotheüs 2:8

Houd in gedachtenis, dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt, Welke is uit het zaad Davids, naar mijn Evangelie.

Paulus, hij schrijft aan zijn geestelijke zoon, Timotheüs. En nu deze tekst eigenlijk komt het er op neer: Zoon, vergeet niet Jezus Christus is uit de doden op gewekt, Welke is geboren uit het nazaat van David, naar mijn Evangelie.

Waarom zegt hij(Paulus) dit nou? Omdat er verschillende redenen zijn dat Jezus is opgestaan, je kunt ze onder andere vinden in Heidelbergse Catechismus zondag 17.

  1. De gelovigen laten deel hebben aan de gerechtigheid(goede relatie tussen God en de mens)
  2. De gelovigen worden verzekerd van de opstanding uit de doden(tijdens Christus wederkomst)
  3. De gelovigen worden opgewekt als nieuwe mens om een nieuw en heilig leven te leiden(na Christus wederkomst).

Dat is het eerste ‘deel’ waarom hij het zegt.

Dan zegt hij naar mijn Evangelie, wat bedoelt hij hiermee? Dat is, naar de leer des Evangelies, die ik(Paulus) altijd en standvastig heb geleerd, waarvan dit artikel een van de voornaamste is.

Deze tekst is dus een hele bemoediging! Onthoud jij het ook?

2 opmerkingen:

  1. mooi...en idd een hele bemoediging, want als de Heere Jezus niet uit de doden opgewekt was, dan zouden wij nooit in de Hemel kunnen komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een bemoediging inderdaad!! Zondagavond preekte de dominee bij ons over deze zondag uit de Heidelbergse Catechismus

    BeantwoordenVerwijderen