Powered By Blogger

vrijdag 2 april 2010

Goede Vrijdag – Kastijding op de Filipijnen

‘t Zijn beelden die ik persoonlijk liever niet kijk… Beelden van mannen op de Filipijnen die zichzelf kastijden en daarmee het lijden en sterven van Jezus Christus herdenken…

Of het de juiste manier is gaat het mij niet om… Ook of het goed is ja of nee vind ik eigenlijk niet van belang! Wat voor mij eigenlijk meer de vraag is is goede vrijdag ook voor jou en mij werkelijk goede vrijdag?

Sommige beelden zijn confronterend, ik heb het filmpje zelf ook niet afgekeken… Maar toch, ze berusten op waarheid, het gebeurt ieder jaar op de Filipijnen… Toch zie ik ze persoonlijk liever niet… Maar iets wat vanochtend tijdens de preek in me op kwam is de vraag of wij nog wel voelen wat het lijden en sterven van Christus was… Of is het al gewoon geworden? Misschien tijd om eens echt te gaan bedenken wat het lijden van Hem in houdt…

Als jij en ik zo luisteren… Luisteren we dan anders?

___________________________________________________

Overige informatie:

Filipijnen - http://nl.wikipedia.org/wiki/Filipijnen

Video - http://nos.nl/video/147976-filipijnen-kastijden-zichzelf-op-goede-vrijdag.html

2 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt als je zegt dat we er eigenlijk heel weinig bij stilstaan wat het lijden en sterven van de Heere Jezus nu inhoud. Want het gaat wel om onze zonden die Hij als een zware last moest dragen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hm, dat wist ik helemaal niet dat dat ook echt gebeurt, maar het is denk dat ze wel beseffen wat er gebeurd is.

    BeantwoordenVerwijderen